Så enkelt minskar du risken för hjärtsjukdom

STUDIE. Regelbunden motion och balanserad kost är idag en vedertagen rekommendation för att reducera risken för hjärtsjukdom. Men en ny studie från Harvard-universitetet i USA antyder att valet av fett i maten kan spela en ännu större roll för hjärtat än vad man tidigare trott

I en vetenskaplig så kallad meta-studie – en genomgång och analys av många olika vetenskapliga studier på området – konstaterade professor Frank Hu och hans forskarteam att risken för hjärtrelaterade sjukdomar minskade rejält hos dem som ersatte mättade matfetter med fleromättat fett i sin kost. Studien visade att den som minskade sitt intag av kalorier baserade på mättat fett med så lite som 5 %, löpte 9 % lägre risk att drabbas av hjärtsjukdom och 13 % lägre risk att dö av hjärtrelaterade åkommor!

Så vad rekommenderar professor Hu att man bör göra, rent konkret, för att minska risken för att drabbas? Jo, till exempel att dra ned på intaget av mättat fett från rött kött, smör, och ister, och istället ersätta dessa med flytande, fleromättade, vegetabiliska oljor, t.ex. raps- eller olivolja och oljebaserade matfetter. För den som inte vill ha flytande fett på sin macka finns samma nyttiga fett i oljebaserat matfett, såsom margarin. Fiffigt va?

Det krävs alltså egentligen ganska små insatser för att minska risken för hjärtsjukdom (men glöm inte att röra på dig för det)!

 

Referenser

Dietary Linoleic Acid and Risk of Coronary Heart Disease: A Systematic Review and Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies