Livsmedelsverkets rekommendationer kring fett

Att välja rätt fett

På samma sätt som glass, korv och bröd i din matbutik har olika ingredienser så har även olika typer och varumärken på matfett olika innehåll. Diskussionen kring matfett är ständigt pågående och valet av fett är inte alltid lätt. Enligt livsmedelsverket ( http://bit.ly/1GOntgl ) är en tumregel att välja flytande fett, som olja eller flytande fett när du bakar och lagar mat. Till smörgåsen är det bra att använda produkter märkta med Nyckelhålet. Mer information om Nyckelhålet hittar du här ( https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/text-pa-forpackning-markning/nyckelhalet/ ).

Matfett står för cirka en sjättedel av det fett vi äter och man skiljer på mättat, enkelomättat och fleromättat fett. Det är fleromättat fett som du hittar i bordsmargarin och matolja. Genom att byta ut en del av det mättade fettet till fleromättat fett i maten kan du bidra till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Läs mer om kostrekommendationer och vad du kan göra för att följa dem i artikeln ”Vad innebär de senaste kostråden?” (http://www.margarinrattochslatt.se/kost-och-halsa/vad-innebar-de-senaste-svenska-kostraden/ )