Margarin och din hälsa

Vad vi äter påverkar hur vi mår, både på ut- och insidan. Och även om människor är olika så visar forskningen att några saker är viktiga för alla. Det handlar om att äta mycket frukt och grönt, att välja mer fullkornsalternativ och mat med bra fettkvalitet. För vi behöver få i oss fett; fett ger energi, innehåller viktiga näringsämnen, gör att kroppen kan plocka upp vitaminer och behövs för att bygga cellväggar. Dessutom ger fett maten smak. Det viktiga är att välja rätt sorts fett, snarare än att äta mindre fett!

Vad gör att ett fett är bra eller dåligt?

Fett består av mättade, enkelomättade och fleromättade fettsyror, ibland också transfettsyror. Mättat fett och transfett höjer blodets kolesterolvärde vilket är dåligt för hjärtat. De kan också påverka blodtrycket och sockeromsättningen negativt. Mättat fett finns i till exempel smör, kött, ost, choklad, grädde och korv. I enlighet med de nordiska kostråden bör man därför byta ut livsmedel som innehåller mycket mättat fett mot livsmedel med mycket enkel- och fleromättat fett, som olja, nötter, avokado, fisk och margarin – inga svårigheter egentligen, alltså!

Enligt de Nordiska näringsrekommendationerna bör 25-40 procent av vårt totala energiintag bör komma från fett. Minst två tredjedelar av fettet bör vara goda enkelomättade och fleromättade fetter. Mättat fett bör begränsas till mindre än 10 procent av vårt totala energiintag.

På vilket sätt är margarin bra för hälsan?

Att välja margarin, fast eller flytande, eller andra matfetter baserade på vegetabiliska oljor är ett enkelt sätt att varje dag få i sig bra fleromättade fetter. De spelar en viktig roll för att behålla normala kolesterolvärden, vilket i sin tur är bra för hjärthälsan.

Att margarin dessutom enligt lag är berikade med A- och D-vitaminer gör dem inte sämre! Margarin innehåller också livsviktiga fettsyror som kroppen inte kan tillverka själv utan som vi måste få i oss via maten.

Blir man tjock av margarin?

Nja, vikten påverkas främst av hur mycket energi man konsumerar, oavsett om det kommer från fett, protein eller kolhydrater. Viktökning är ett resultat av en obalans mellan hur mycket kalorier vi får i oss och hur mycket energi vi gör av med, och alltså inte en direkt följd av fettet i kosten. Vid måttligt dagligt intag ger margarin ett tillskott av bra fetter utan alltför mycket kalorier. Lättmargarin innehåller färre kalorier och är ett utmärkt alternativ för den som vill hålla vikten.

Jag har läst att man kan utveckla allergier av att äta margarin – stämmer det?

Nej, det är en missuppfattning som man ibland stöter på, och som det inte finns några belägg för.